Loyale klanten belonen

Belonen met kerst: zo verwen (en behoud) je je klanten het hele jaar door!

Relatiegeschenken en promotieartikelen geef je kort gezegd om mensen aan je (bedrijf) te binden. Door dat flesje wijn, de bedrukte usb-sticks of die lekkere bonbons aan iemand te geven, zeg je eigenlijk: ‘Hé! Ik waardeer jou als relatie/klant/mogelijke klant. Denk nog even aan mij en mijn bedrijf als je dit product gebruikt.’ Het geven van een cadeautje kan eigenlijk op heel veel verschillende momenten: tijdens een verjaardag, jubileum, evenement of natuurlijk tijdens de feestdagen. Maar wist jij dat er ook andere manieren zijn om klanten aan je te binden, het hele jaar door? Een (relatie)geschenk ontvangen is natuurlijk geweldig, maar je kunt je klant daarnaast op nog veel meer manieren het gevoel geven dat hij/zij gewaardeerd wordt.

Loyale klanten moet je koesteren

Heeft een klant al een paar keer iets bij je besteld? ‘Kat in ‘t bakkie’ zou je dan zeggen, maar niets is minder waar! Juist deze klanten moet je af en toe eens goed verwennen, om te zorgen dat ze nog lang klant blijven. Hoe doe je dat nu het beste? Wij geven je een aantal tips:

“Juist klanten moet je af en toe eens goed verwennen, om te zorgen dat ze nog lang klant blijven”

cadeaus

Alsjeblieft, een cadeautje

Een cadeautje geven doet het altijd goed. Zeker als er tijd en moeite is gestoken in het uitzoeken van de gift, want daar scoor je uiteindelijk de punten mee! Houd bij het uitzoeken van een cadeau goed rekening met je doelgroep, zodat je een passend cadeau geeft. Als je zelf bijvoorbeeld veel amateur-bakkers blij maakt met bakproducten, is het weggeven van tuingereedschap een beetje vreemd. Toch? Een gepersonaliseerd cadeau, met bijvoorbeeld een naam of logo erop, kan net even zorgen voor dat beetje extra betrokkenheid. Zoek je nog inspiratie? De medewerkers van Maxilia denken graag met je mee!

korting

Wees zuinig met korting

Als bedrijf geef je liever niet te veel weg, omdat dit ten koste gaat van je winst. Bovendien kan het vaak geven van korting worden gezien als een prijsdaling: er is tenslotte altijd wel korting, dus waarom zou men dat product nog voor het ‘normale’ bedrag aanschaffen? Wees dus zuinig met de kortingen die je geeft, dan wordt het namelijk ook meer gewaardeerd als je wél uitpakt met een mooie actie.

Bied exclusiviteit

Klanten die vaker terugkomen, zijn goud waard. Het is veel makkelijker (en slimmer) om te investeren in het behouden van deze klanten, dan om te proberen vele nieuwe klanten binnen te harken. Geef vaste klanten daarom exclusieve voordelen, waar de nieuwe klanten geen gebruik van kunnen maken. Laat ze als eerste kennismaken met nieuwe producten, of geef ze eerder toegang tot de voorverkoop. Op deze manier hoeft de actie richting de klant eigenlijk niets te kosten, maar zorg je wel voor een gevoel van waardering. Kies zorgvuldig welke klanten gebruik mogen maken van je ‘gunst’, zodat het gevoel van exclusiviteit voor de klant behouden blijft.

“Klanten die vaker terugkomen, zijn goud waard. Het is veel makkelijker (en slimmer) om te investeren in het behouden van deze klanten”

“Mis je nog iets in ons assortiment?”

Natuurlijk hoef je niet je hele bedrijfsvoering te baseren op de ervaringen van je klant, maar het kan zeker lonen om te vragen naar tips en adviezen. Vraag bijvoorbeeld welke producten hij/zij nog mist in het assortiment, of laat de klant om meedenken over een marketingcampagne. Als je dit op de juiste manier doet, dus persoonlijk en vrijblijvend, zal je klant zich gewaardeerd en waarschijnlijk zelfs vereerd voelen.

De mogelijkheden van loyaliteitsprogramma’s

Loyaliteitsprogramma’s zijn er in verschillende vormen, en komen zowel offline als online voor. Er kan ook een combinatie worden gemaakt van diverse loyaliteitsprogramma’s. Over het algemeen geldt: hoe sneller de beloning komt, hoe meer de klant geneigd zal zijn om opnieuw een aankoop te doen. Bij dit soort acties gaat het niet om de programma’s zelf, maar vooral om de manier waarop je de klant aanspreekt en hoe je inspeelt op de klantbeleving. Een goed voorbeeld van een loyaliteitsprogramma is de IKEA Family Card. Het aanvragen van deze kaart is gratis en je kunt er direct korting mee ontvangen in de winkel. Kom je daar in de winkel pas achter? Geen probleem, je print er ter plekke een tijdelijke kaart uit terwijl de echte een paar dagen later op je deurmat valt. IKEA Family Card houders ontvangen niet alleen korting, maar bijvoorbeeld ook gratis thee en koffie in het restaurant. De beloning komt in dit geval direct, terwijl je er relatief weinig voor hoeft te doen en je ook nergens aan vast zit. Ook spaarprogramma’s zijn populair, mits het laagdrempelig blijft om mee te doen en het niet te moeilijk is (of te lang duurt) om een beloning te kunnen bestellen.

Organiseer een event, en doe het goed!

Vooral in de business-to-business markt worden veel evenementen georganiseerd voor relaties, met als doel om ze te belonen voor hun loyaliteit. Het kan zeker een goed idee zijn om een dergelijk event te organiseren, maar houd dan ook je hoofddoel in gedachten: je gast moet zich gewaardeerd voelen. Zeker bij een grootschalig evenement, waar bijvoorbeeld geen ruimte is voor individuele ontvangst of het persoonlijk verwelkomen van de gasten, wil het nog wel eens misgaan. Bekijk je doelgroep en de huidige moeite die je doet om je klanten te belonen: wat kan beter? Kun je iets extra’s doen voor de mensen die graag bij jou terugkomen in de webshop? Voor relatiegeschenken en promotieartikelen kun je natuurlijk terecht bij Maxilia: the rest is up to you!

event

Patrick Geijtenbeek

Patrick Geijtenbeek is een échte online marketing guru. Deze wandelende SEO/SEA encyclopedie adviseert graag organisaties, hoe ze groei moeten realiseren over diverse online marketing kanalen.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *